Jäin miettimään sitä kun keskusteltiin täällä miten joidenkin tahojen mielestä autistit ei tarvitse diagnooseja koska olemme niin erilaisia ja yksilöitä.
-
Jäin miettimään sitä kun keskusteltiin täällä miten joidenkin tahojen mielestä autistit ei tarvitse diagnooseja koska olemme niin erilaisia ja yksilöitä. Että tukitoimet tulisi kohdistaa kaikille yksilöllisesti ilman erillistä dg:tä.
#autismi #ActuallyAutistic #neurokirjo… (1/5)
-
Valmistetaan yhä voimakkaammilla hajuilla olevia kosmetiikkaa tai pesuaineita ja sanotaan joissain paikoissa et tule hajusteetta.
Saarekkeita yksilöille jotka kuitenkin pettävät.
Kukaan ei kuitenkaan ole halukas muuttamaan koko kaupunkisuunnittelus ja ympäristöä, sääntöjä ja lakeja tai kulttuuria sellaiseksi mikä ottaisi meidät (tai ylipäätään ihmiset) huomioon. (4/5)
Niin joo, mä en kyllä suostu keskusteluun et juu, huomioidaan jokaisen tarpeet yksilönä kun ei täällä huomioida yhtään ketään.
Sitä voi ajatella et joo, kyllä laastarit auttaa mut pitäis myös kysyä onko se kohtuullista. Ei ne riitä. Tarbitaan enemmän. (5/5)
-
Jäin miettimään sitä kun keskusteltiin täällä miten joidenkin tahojen mielestä autistit ei tarvitse diagnooseja koska olemme niin erilaisia ja yksilöitä. Että tukitoimet tulisi kohdistaa kaikille yksilöllisesti ilman erillistä dg:tä.
#autismi #ActuallyAutistic #neurokirjo… (1/5)
No ei mennä siihen nyt. Siitä vaan tuli mieleen et kun pantataan meille tukitoimia ja sopeutuksia. Ihan ensimmäiseksi yritetään et etkö vaan voisi olla niin kuin muutkin ja jaksaa ja kestää. Niin että luodaan aikuisia joiden mielestä on ihan normaalia kokea arjessa kipua tai että no, hampaiden pesu nyt oksettaa mut kaikki sitä näyttää sietävän jne. (2/5)
-
No ei mennä siihen nyt. Siitä vaan tuli mieleen et kun pantataan meille tukitoimia ja sopeutuksia. Ihan ensimmäiseksi yritetään et etkö vaan voisi olla niin kuin muutkin ja jaksaa ja kestää. Niin että luodaan aikuisia joiden mielestä on ihan normaalia kokea arjessa kipua tai että no, hampaiden pesu nyt oksettaa mut kaikki sitä näyttää sietävän jne. (2/5)
Jos sitten se maskaus ja tarpeiden kielto ei onnistukaan ollaan et kyllä juu ansaitset tukea ja sopeutuksia mutta ei meillä nyt vaan ole resursseja. Tai sitten jos vaaditaan niitä niin tarvitaan se dg, pitää osoittaa haitta ja vamma.
Mutta missään vaiheessa mikään ei ulotu sen pidemmälle. Elokuvat esitetään kuulolle haitallisilla voluumeilla. Autot saavat metelöidä ihmisten keskellä tai prätkät keskellä keskustaa. (3/5)
-
Jos sitten se maskaus ja tarpeiden kielto ei onnistukaan ollaan et kyllä juu ansaitset tukea ja sopeutuksia mutta ei meillä nyt vaan ole resursseja. Tai sitten jos vaaditaan niitä niin tarvitaan se dg, pitää osoittaa haitta ja vamma.
Mutta missään vaiheessa mikään ei ulotu sen pidemmälle. Elokuvat esitetään kuulolle haitallisilla voluumeilla. Autot saavat metelöidä ihmisten keskellä tai prätkät keskellä keskustaa. (3/5)
Valmistetaan yhä voimakkaammilla hajuilla olevia kosmetiikkaa tai pesuaineita ja sanotaan joissain paikoissa et tule hajusteetta.
Saarekkeita yksilöille jotka kuitenkin pettävät.
Kukaan ei kuitenkaan ole halukas muuttamaan koko kaupunkisuunnittelus ja ympäristöä, sääntöjä ja lakeja tai kulttuuria sellaiseksi mikä ottaisi meidät (tai ylipäätään ihmiset) huomioon. (4/5)
-
Niin joo, mä en kyllä suostu keskusteluun et juu, huomioidaan jokaisen tarpeet yksilönä kun ei täällä huomioida yhtään ketään.
Sitä voi ajatella et joo, kyllä laastarit auttaa mut pitäis myös kysyä onko se kohtuullista. Ei ne riitä. Tarbitaan enemmän. (5/5)
@manna Kiitos tästä ketjusta
Ja kiitos huomiosta hampaidenpesun oksettavuudesta. Mulla tää on tullut esiin vasta viime vuosina, mut aina tietyn ajan kuluttua tulee kakomisrefleksi hammasharjasta. Kahta minuuttia en sitä kestä läheskään joka päivä. Luulin, että muita se ei vaivaa. -
@manna Kiitos tästä ketjusta
Ja kiitos huomiosta hampaidenpesun oksettavuudesta. Mulla tää on tullut esiin vasta viime vuosina, mut aina tietyn ajan kuluttua tulee kakomisrefleksi hammasharjasta. Kahta minuuttia en sitä kestä läheskään joka päivä. Luulin, että muita se ei vaivaa.@snailkane @manna Minulla auttoi tosi paljon kun löysin vähemmän vaahtoavat hammastahnat. Apteekista Salutem tai uudempana Oxygenolin Herkkä. Ennen Salutemin kokeilemista olin koko elämäni luullut, että tällaista tämä nyt on ja se pitää vain kestää, niin kuin kaikki muutkin kestävät.
-
@manna Toinen vaihtoehtoinen kulku on se, että kun maskauksen ja tarpeidensa kieltämisen aiheuttama kuormitus johtaa loppuunpalamiseen ja masennukseen, lätkäistään niille doagnoosit muttei koskaan hoksata niiden takana olevaa syytä. Siinä sitten vuosikymmenet ihmetellään miksei potilas parane.
-
@snailkane @manna Minulla auttoi tosi paljon kun löysin vähemmän vaahtoavat hammastahnat. Apteekista Salutem tai uudempana Oxygenolin Herkkä. Ennen Salutemin kokeilemista olin koko elämäni luullut, että tällaista tämä nyt on ja se pitää vain kestää, niin kuin kaikki muutkin kestävät.
@sammallammas @manna Mulla on Jordanin sensitive käytössä ja se on ollut sopiva, mutta silti sitä tulee
-
@manna No jep. Olen todennut, että omien toiveiden ja tarpeiden kieltäminen on se keino, jolla pysyn parhaiten toimintakykyisenä. En vain jaksa enää ajatella, mikä kaikki voisi olla toisin, kun mikään ei kuitenkaan koskaan (okei, lievennetään vähän ja sanotaan että ainakaan minun elinaikanani) ole.
-
R relay@relay.an.exchange shared this topic