Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa.

Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
25 Posts 8 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • paux@mastodontti.fiP paux@mastodontti.fi

@Turre @mutteripannu @bestest Nykyään ammattikouluistakin heitetään ihan kädetöntä porukkaa työmaille. Olen siis itse aiemmin työskennellyt rakennusalalla ja olen nähnyt, että todellakin töihin mennään ilman alan perustaitoja. Niissä hommissa tosin käden taidot on pakko oppia viimeistään töissä, tekoäly ei niissä voi auttaa. Toisaalta voi sitä raksallakin saada tekoälyllä isomman vahingon aikaiseksi, jos mitään teoriapohjaa ei itsellä ole.

paux@mastodontti.fiP This user is from outside of this forum
    paux@mastodontti.fi
    wrote last edited by

Nyt vähän hairahduin aiheesta. Mutta joo, koulutus paskeentuu joko säästösyiden tai tekoälyn käyttöön kannustavien käytänteiden takia.

Hieman pelottaa sellainen dystopia, missä kukaan ei ymmärrä enää yhtään mitään yhtään mistään.

1 Reply Last reply
    0
    • turre@mementomori.socialT turre@mementomori.social

@paux @mutteripannu @bestest
      Jos aikataulu on mahdoton niin SE on se ongelma mihin pitää puuttua.

paux@mastodontti.fi
      wrote last edited by

@Turre @mutteripannu @bestest Ainahan kursseja voisi ottaa vähemmän, mutta Kela perii aika äkkiä opintotukia takaisin, jos noppia ei saa tarpeeksi kasaan. Pohjimmiltaan tämä on mun mielestä siis yhteiskunnan paine opiskelujen edistämiseen tarpeeksi nopeaan tahtiin.

paux@mastodontti.fiP 1 Reply Last reply
      0

@Turre @mutteripannu @bestest Ainahan kursseja voisi ottaa vähemmän, mutta Kela perii aika äkkiä opintotukia takaisin, jos noppia ei saa tarpeeksi kasaan. Pohjimmiltaan tämä on mun mielestä siis yhteiskunnan paine opiskelujen edistämiseen tarpeeksi nopeaan tahtiin.

paux@mastodontti.fi
        wrote last edited by

Toisaalta yhden AMK-tutkinnon jälkeen ja nyt yliopistossa olen ollut aika järkyttynyt, miten ainakin tietojenkäsittelypuolella yhteen noppaan vaaditaan ehkä kolminkertainen määrä työtä aiemmin suorittamaani restaurointialan AMK-tutkintoon verrattuna.

1 Reply Last reply
        0

@Turre @mutteripannu @bestest Nykyään ammattikouluistakin heitetään ihan kädetöntä porukkaa työmaille. Olen siis itse aiemmin työskennellyt rakennusalalla ja olen nähnyt, että todellakin töihin mennään ilman alan perustaitoja. Niissä hommissa tosin käden taidot on pakko oppia viimeistään töissä, tekoäly ei niissä voi auttaa. Toisaalta voi sitä raksallakin saada tekoälyllä isomman vahingon aikaiseksi, jos mitään teoriapohjaa ei itsellä ole.

mutteripannu@mstdn.socialM This user is from outside of this forum
          mutteripannu@mstdn.social
          wrote last edited by

@paux @Turre @bestest No siis, tästä olen paasannut jo aiemmin - mutta musta tuntuu, että painotus on enemmän erilaisten työelämän prosessien ja dynamiikkohen simuloinnissa, esim et tehdään ihan kaikesta ryhmänä tehtävä projekti, jolloin työtä on ensinnäkin pakko jakaa (eli ei pääse itse harjoittelemaan kaikkea) ja aika kuluu kaikkeen metatyöhön ja aikatauluttamiseen eikä itse sen varsinaisen taidon opetteluun.

1 Reply Last reply
          0

@Turre @mutteripannu @bestest Jos aikataulujen takia on pakko käyttää AI:ta, niin silloin en näe asiaa niin hirveänä asiana, jos osaa kriittisesti lukea AI:n tuottaman koodin läpi ja ymmärtää, mitä koodissa tapahtuu. Silloin sitten, jos koodista ei ymmärrä yhtään mitään tai hyvin vähän ollaan aika pahasti hakoteillä.

mutteripannu@mstdn.social
            wrote last edited by

@paux @Turre @bestest Mä olen mielestäni kehittänyt itselleni melko hyvät guard railit tähän. Mun pitää pystyä edes jollain tasolla arvioimaan se kielimallin ulos sylkäisemä ratkaisu. Ja tukeudun siihen yleensä siinä vaiheessa, kun olen melko lähellä, mutta on joku pienehkö juttu, mitä en vaan hoksaa. Eli tosi tarkkaan rajattavissa oleva ongelma. Mutta siis haluaisin olla käyttämättä ja yritän pitää minimissä joka tapauksessa.

1 Reply Last reply
            0
            • mutteripannu@mstdn.socialM mutteripannu@mstdn.social

Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa. Huomaan, että oma kärsivällisyys ratkaisujen etsimiseen itse, ja ratkaisujen soveltamiseen (jos löytää jonkun läheltä liippaavan vastauksen netistä mutta joka vaatii muokkaamista) on heikentynyt. Yritän rajoittaa käyttöä, ja aina etsiä ensin vastauksia hakukoneella, enkä todellakaan anna LLM:n koodata kaikkea mun puolesta. (1/3)

milla@mastodon.artM This user is from outside of this forum
              milla@mastodon.artM This user is from outside of this forum
              milla@mastodon.art
              wrote last edited by

@mutteripannu Silloin kun itse aloitin nykyisen tutkinnon niin LLM:t ei vielä ollut mikään juttu; oon tosi tyytyväinen jos saan koulun nyt loppuun ennen kuin tekoälyn käytöstä tulee pakollista. Nyt jo kuulee opettajilta että "jos meinaa aika loppuu niin laitat vaan ChatGPT:n kirjottamaan loppuraportin" tai "Ai et tiedä miten tää sovellus pitäs rakentaa? No koita vaikka vibe koodata sitä". Ja ryhmätehtävät on olleet todella ärsyttäviä kun joku ei tiedä yhtään mitä on "kirjoittanut".

1 Reply Last reply
              0

Jos aikataulu on mahdoton niin SE on se ongelma mihin pitää puuttua.

turre@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
                turre@mementomori.social
                wrote last edited by

Seuraava räntti ei nyt ole kellekään henkilökohtaisesti.

Tämä vääjäämättömyyden retoriikka jota AI:n ympärillä harrastetaan on kertakaikkisen kammottavaa.

Jos ei ehdi, niin sitten ei ehdi. AI ei ole siihen minkäänlainen ratkaisu, muuta kuin niiden mielestä joiden taskuun sen käytön taalat sataa.

Mulle AI-totaalikieltäytymisen tekee helpoksi se että nämä nykyiset on, paitsi ihan väärä tekniikka suurimpaan osaan niistä asioista joihin niitä tuputetaan, myös varastamalla ja riistämällä rakennettu. About kaikki AI-firmat on jääneet kiinni räikeistä kopiosuojarikkeistä, ja sitten on selitelty "mut kun me tarvittiin". Onko ok varastaa auto jos et muuten ehdi töihin? Onko ok lainata varastettua autoa jos et muuten ehdi töihin?

vpsuuronen@eliitin-some.fiV 1 Reply Last reply
                1
                0

Seuraava räntti ei nyt ole kellekään henkilökohtaisesti.

Tämä vääjäämättömyyden retoriikka jota AI:n ympärillä harrastetaan on kertakaikkisen kammottavaa.

Jos ei ehdi, niin sitten ei ehdi. AI ei ole siihen minkäänlainen ratkaisu, muuta kuin niiden mielestä joiden taskuun sen käytön taalat sataa.

Mulle AI-totaalikieltäytymisen tekee helpoksi se että nämä nykyiset on, paitsi ihan väärä tekniikka suurimpaan osaan niistä asioista joihin niitä tuputetaan, myös varastamalla ja riistämällä rakennettu. About kaikki AI-firmat on jääneet kiinni räikeistä kopiosuojarikkeistä, ja sitten on selitelty "mut kun me tarvittiin". Onko ok varastaa auto jos et muuten ehdi töihin? Onko ok lainata varastettua autoa jos et muuten ehdi töihin?

vpsuuronen@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
                  vpsuuronen@eliitin-some.fi
                  wrote last edited by

@Turre @paux @mutteripannu @bestest
                  Mutku joku muu voi voittaa kilpailun!

turre@mementomori.socialT 1 Reply Last reply
                  0
                  • vpsuuronen@eliitin-some.fiV vpsuuronen@eliitin-some.fi

Mutku joku muu voi voittaa kilpailun!

turre@mementomori.social
                    wrote last edited by

@VPSuuronen @paux @mutteripannu @bestest
                    Antaa niiden muiden mennä vaan. Ne ajaa ennemmin tai myöhemmin seinään, ja loppupeleissä voittaja on se joka on elossa vielä maaliviivan jälkeenkin.

vpsuuronen@eliitin-some.fiV 1 Reply Last reply
                    0

@VPSuuronen @paux @mutteripannu @bestest
                      Antaa niiden muiden mennä vaan. Ne ajaa ennemmin tai myöhemmin seinään, ja loppupeleissä voittaja on se joka on elossa vielä maaliviivan jälkeenkin.

vpsuuronen@eliitin-some.fi
                      wrote last edited by

Miten kilpailu toimii: foodora lähtee suomesta, koska wolt voitti täällä ja keskittyy jatkossa maihin, joissa voi saavuttaa markkinajohtajuuden, koska vain se merkkaa pääomapelissä.

Sen sijaan, että.. vaikka innovoitaisiin joku parempi palvelu.

1 Reply Last reply
                      0
                      Reply
                      • Reply as topic
                      Log in to reply
                      • Oldest to Newest
                      • Newest to Oldest
                      • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                      • First post
                        Last post