Kai se on tänään tehtävä ihan perinteisiä hahmolomakkeita ja suunnitelmia.
-
Kai se on tänään tehtävä ihan perinteisiä hahmolomakkeita ja suunnitelmia. Huomasin eilen, että käsiksen kirjoittaminen tökkii sen takia, että mun tärkeät sivuhahmot on vielä aika luonnosmaisia. Nämä on kuviteltava paremmin ennen kuin pääsen eteenpäin tarinassa.
Olen vältellyt tätä siitä tosi tyhmästä syystä, että hahmojen suunnittelu muistuttaa liikaa leikkiä ja liian vähän työtä.
-
Kai se on tänään tehtävä ihan perinteisiä hahmolomakkeita ja suunnitelmia. Huomasin eilen, että käsiksen kirjoittaminen tökkii sen takia, että mun tärkeät sivuhahmot on vielä aika luonnosmaisia. Nämä on kuviteltava paremmin ennen kuin pääsen eteenpäin tarinassa.
Olen vältellyt tätä siitä tosi tyhmästä syystä, että hahmojen suunnittelu muistuttaa liikaa leikkiä ja liian vähän työtä.
@magdalenahai Hahmolomakkeita? Nyt heräsi vanhan roolipelaajan uteliaisuus ihan uudella tavalla.
Saako kysyä, millaisia pohjia käytät tällaiseen? Olen joskus kokeillut moisia omissa projekteissani, mutta vastaan tulleet ovat olleet niin laajoja ja työläitä, että välillä koko homma on kaatunut niiden edessä.
-
@magdalenahai Hahmolomakkeita? Nyt heräsi vanhan roolipelaajan uteliaisuus ihan uudella tavalla.
Saako kysyä, millaisia pohjia käytät tällaiseen? Olen joskus kokeillut moisia omissa projekteissani, mutta vastaan tulleet ovat olleet niin laajoja ja työläitä, että välillä koko homma on kaatunut niiden edessä.
@hiljaisuus mä olen käyttänyt eri projekteihin erilaisia, vähän fiiliksen mukaan. Ne voi olla tosiaan vähän roolipelityyppisiä lomakkeita tai ystäväkirjatyyppisiä. Nyt tein ihan excelin, mihin listasin hahmojen perustietoja (ikä, sukupuoli jne), ulkonäköä (hiukset, silmät, pituus jne) ja henkilökohtaisempia juttuja kuten pelot, toiveet, tarpeet, temperamentti yms. Tää on ihan hyvä tapa mulle rakentaa hahmoja perusjutuista kohti syvällisempää tietoa heistä.
-
@hiljaisuus mä olen käyttänyt eri projekteihin erilaisia, vähän fiiliksen mukaan. Ne voi olla tosiaan vähän roolipelityyppisiä lomakkeita tai ystäväkirjatyyppisiä. Nyt tein ihan excelin, mihin listasin hahmojen perustietoja (ikä, sukupuoli jne), ulkonäköä (hiukset, silmät, pituus jne) ja henkilökohtaisempia juttuja kuten pelot, toiveet, tarpeet, temperamentti yms. Tää on ihan hyvä tapa mulle rakentaa hahmoja perusjutuista kohti syvällisempää tietoa heistä.
@hiljaisuus ja lomake toimii myös myöhemmin maadoittajana, voin palata aina siihen tarkastamaan, millaisena olen halunnut hahmon kuvata. Tai ihan konkreettisesti tarkistaa vaikka sen, missä kohdassa kroppaa hänellä on tatuointi, arpi tms erityispiirre.
-
@hiljaisuus ja lomake toimii myös myöhemmin maadoittajana, voin palata aina siihen tarkastamaan, millaisena olen halunnut hahmon kuvata. Tai ihan konkreettisesti tarkistaa vaikka sen, missä kohdassa kroppaa hänellä on tatuointi, arpi tms erityispiirre.
@magdalenahai @hiljaisuus
Tulen tähän väliin vain toteamaan, että on TOSI mielenkiintoista tässä somessa saada pieniä tippoja siitä, miten kirjailijat toimivat.Se ei olekaan vaan että istutaan kirjoituskoneen eteen ja aletaan kirjoittaa.
-
@magdalenahai @hiljaisuus
Tulen tähän väliin vain toteamaan, että on TOSI mielenkiintoista tässä somessa saada pieniä tippoja siitä, miten kirjailijat toimivat.Se ei olekaan vaan että istutaan kirjoituskoneen eteen ja aletaan kirjoittaa.
@VPSuuronen @hiljaisuus joo, paljon kaikenlaista kikkailua piisaa.

-
@VPSuuronen @hiljaisuus joo, paljon kaikenlaista kikkailua piisaa.

@magdalenahai @VPSuuronen @hiljaisuus Ja riippuu kirjailijasta ja projektista. En ite ainakaan viitti lyhäreihin tehdä pohjustustyötä jonkun muutaman aivosession lisäksi. Romaani onkin sitten eri juttu. Mutta on kaveripiirissä niitäkin jotka ei romskujakaan pohjusta vaan YOLOlla mennään
-
@magdalenahai Tapahtuuko paljon sellaista, että hahmolomakkeen kuvaus päivittyy kirjoitusprosessin myötä? Että oma kuva hahmosta jäsentyykin sillä tavalla uudestaan, että alkuperäinen ajatus ei enää pädekään?
-
@magdalenahai Tää perustelu
En voi tehdä tätä, kun ois liian kivaa :'-D -
@magdalenahai Tapahtuuko paljon sellaista, että hahmolomakkeen kuvaus päivittyy kirjoitusprosessin myötä? Että oma kuva hahmosta jäsentyykin sillä tavalla uudestaan, että alkuperäinen ajatus ei enää pädekään?
@hiljaisuus yllättävän harvoin! Ehkä joku sivuhahmon ulkonäkö saattaa muuttua tai hahmo itsessään putoaa pois käsiksestä tarpeettomana. Mutta merkittävien hahmojen kohdalla mulla on harvoin tullut isoja muutoksia näihin.
-
En voi tehdä tätä, kun ois liian kivaa :'-D@kaarne joo, vähän kirosin itseäni kun tajusin, mistä oli kyse.

-
@magdalenahai @VPSuuronen @hiljaisuus Ja riippuu kirjailijasta ja projektista. En ite ainakaan viitti lyhäreihin tehdä pohjustustyötä jonkun muutaman aivosession lisäksi. Romaani onkin sitten eri juttu. Mutta on kaveripiirissä niitäkin jotka ei romskujakaan pohjusta vaan YOLOlla mennään
@Mimesatwork @VPSuuronen @hiljaisuus joo, en mä novelliin näkisi näin paljon vaivaa, tää on romaanihommia. Eikä joka romaaniin tule edes tehtyä tällaista. Esim. Sarvijumalaan en tainnut juurikaan tehdä mitään pohjustusjuttuja, hiljaksiin ajattelin ja kirjoitin vain.
-
@Mimesatwork @magdalenahai @hiljaisuus
Mun ois varmaan pakko valita kahdesta vaihtoehdosta:1. Tajunnanvirtaa sellaisenaan
2. Todella systemaattinen systeemi, missä varmistan, että kaikki on konsistenttia, tarinassa ei ole mitään, mikä ei kuulu siihen ja jokainen langanpää päätellään -
@Mimesatwork @magdalenahai @hiljaisuus
Mun ois varmaan pakko valita kahdesta vaihtoehdosta:1. Tajunnanvirtaa sellaisenaan
2. Todella systemaattinen systeemi, missä varmistan, että kaikki on konsistenttia, tarinassa ei ole mitään, mikä ei kuulu siihen ja jokainen langanpää päätellään@VPSuuronen @Mimesatwork @magdalenahai @hiljaisuus
Mä olen kirjoittamisopintojeni myötä alkanut kirjoittaa esseistiikkaa ja sen suhteen oma työskentelytapani on muotoutunut suunnilleen sellaiseksi, että 50% ajasta on muiden tekstien lukemista, 40% aiheiden hautomista omassa päässä ja 10% kirjoittamista. On vaatinut vähän ponnistelua irroittaa ajatuksensa siitä, että pitäisi koko ajan olla kirjoittamassa. Tulee parempi, jos antaa aivojensa tehdä työn rauhassa. (Tämä on vastaan niitä kirjoitusoppaita, joissa kehotetaan kirjoittamaan joka päivä.) -
@VPSuuronen @Mimesatwork @magdalenahai @hiljaisuus
Mä olen kirjoittamisopintojeni myötä alkanut kirjoittaa esseistiikkaa ja sen suhteen oma työskentelytapani on muotoutunut suunnilleen sellaiseksi, että 50% ajasta on muiden tekstien lukemista, 40% aiheiden hautomista omassa päässä ja 10% kirjoittamista. On vaatinut vähän ponnistelua irroittaa ajatuksensa siitä, että pitäisi koko ajan olla kirjoittamassa. Tulee parempi, jos antaa aivojensa tehdä työn rauhassa. (Tämä on vastaan niitä kirjoitusoppaita, joissa kehotetaan kirjoittamaan joka päivä.)@turmalina @VPSuuronen @Mimesatwork @hiljaisuus jep, luova prosessi tarvitsee ihan vaan muhittamista ja vatustelua, mikä näyttää ulospäin siltä, ettei kirjoittaja tee yhtään mitään (ja välillä se tuntuukin siltä).
-
En voi tehdä tätä, kun ois liian kivaa :'-D@kaarne @magdalenahai
Nii! Työtä tehdessä pitää olla ikävää ja hankalaa.
-
@turmalina @VPSuuronen @Mimesatwork @hiljaisuus jep, luova prosessi tarvitsee ihan vaan muhittamista ja vatustelua, mikä näyttää ulospäin siltä, ettei kirjoittaja tee yhtään mitään (ja välillä se tuntuukin siltä).
@magdalenahai @VPSuuronen @Mimesatwork @hiljaisuus
"It may look to the untrained eye / I'm sitting on my arse all day / I'm biding time until I take you all on", laulaa Jarvis Cocker eräässä Pulpin biisissäJa siis suunnilleen kaikissa kirjoitusoppaissa kehotetaan kirjoittamaan joka päivä / rutiininomaisesti / mistä vain aiheesta. Itse en saa sillä tavalla mitään aikaiseksi.
-
@Mimesatwork @magdalenahai @VPSuuronen @hiljaisuus Vähän nolottaa myöntää, mutta mulla ei jotenkin lukiessa jää yhtään mieleen hahmojen nimet, piirteet tai suhteet muihin hahmoihin. Nytkin luen Petovalaa yli puolessavälissä enkä muista päähenkilön nimeä, en tiedä kenenkään sukupuolta, ikää, ulkonäköä, jne. Muistan yksittäisten hahmojen nimiä, muttei juurikaan hajua mitä suhteita niillä on muihin hahmoihin. (Eipä sikäli, viihdyn silti, mutta kirjailijat ei kai tavoittele tätä käyttäjäkokemusta.)
-
@kaarne @magdalenahai
Nii! Työtä tehdessä pitää olla ikävää ja hankalaa.
@biohumanisti @magdalenahai Myös työn ulkopuolella. Oon kuormittuneena joskus pantannut muun muassa jotain sammalten skooppausta tai kivan kirjan lukemista, koska ne on jotenkin liian mukavaa tekemistä enkä kai ansaitse semmosta, kun on kamalaa.
-
@magdalenahai @VPSuuronen @Mimesatwork @hiljaisuus
"It may look to the untrained eye / I'm sitting on my arse all day / I'm biding time until I take you all on", laulaa Jarvis Cocker eräässä Pulpin biisissäJa siis suunnilleen kaikissa kirjoitusoppaissa kehotetaan kirjoittamaan joka päivä / rutiininomaisesti / mistä vain aiheesta. Itse en saa sillä tavalla mitään aikaiseksi.
@turmalina @VPSuuronen @Mimesatwork @hiljaisuus mulla se auttoi alussa saamaan kirjoittamiseen rutiinia ja pääsemään yli siitä, että kaiken kirjoitetun pitäisi olla jotenkin hienoa ja merkittävää. Mutta nyt kun tätä on työkseen tehnyt jo vuosikausia, kirjoittamisen rutiini on jo sen verran hallussa ettei tarvitse huolehtia mistään luovuuden tyrehtymisistä tai tarinoiden loppumisesta.