Kerroin taannoin siitä, kuinka meidän firmaan tuli vaatimus siitä, että ihmisten piti kirjoittaa essee siitä kuinka käyttää ja hyödyntää tekoälyä.
-
Kerroin taannoin siitä, kuinka meidän firmaan tuli vaatimus siitä, että ihmisten piti kirjoittaa essee siitä kuinka käyttää ja hyödyntää tekoälyä. Esseet pitää julkaista niin, että kaikki voivat ne lukea.
Muiden esseet alleviivaavat hyvin yksityiskohtaa, johon törmään toistuvasti: teknologiaintoilijat eivät ajattele mitään muuta kuin välitöntä henkilökohtaista hyötyä.
Ainut haitta, joka ihmisiä kiinnostaa, on itseensä kohdistuva haitta. Se haitta, joka vaikeuttaa välitöntä työn tekemistä. Yksikään esseistä (paitsi minun) ei ota minkäänlaista kantaa tekoälyn eettisiin tai ympäristöongelmiin. Niitä ei vaan ole. Edes taloudelliset ongelmat eivät näy esseissä, koska kukaan ei joudu itse maksamaan tekoälystä. Sen maksaa yritys, eikä sekään joudu maksamaan tekoälystä sen todellista hintaa, koska ne on ulkoistettu.
Esseet koskettavat vain sitä, kuinka MINÄ hyödyn tästä JUURI NYT. Mikään muu näkökulma ei saa esseissä tai ajattelussa tilaa.
Moderni versio "minä olen vain töissä täällä" -ajattelusta.
Syitä on varmasti muitakin, mutta väitän, että tällainen ajattelu on yksi isoista syistä sille miksi (teknologia)maailma on niin päin persettä.
-
System shared this topic
-
Kerroin taannoin siitä, kuinka meidän firmaan tuli vaatimus siitä, että ihmisten piti kirjoittaa essee siitä kuinka käyttää ja hyödyntää tekoälyä. Esseet pitää julkaista niin, että kaikki voivat ne lukea.
Muiden esseet alleviivaavat hyvin yksityiskohtaa, johon törmään toistuvasti: teknologiaintoilijat eivät ajattele mitään muuta kuin välitöntä henkilökohtaista hyötyä.
Ainut haitta, joka ihmisiä kiinnostaa, on itseensä kohdistuva haitta. Se haitta, joka vaikeuttaa välitöntä työn tekemistä. Yksikään esseistä (paitsi minun) ei ota minkäänlaista kantaa tekoälyn eettisiin tai ympäristöongelmiin. Niitä ei vaan ole. Edes taloudelliset ongelmat eivät näy esseissä, koska kukaan ei joudu itse maksamaan tekoälystä. Sen maksaa yritys, eikä sekään joudu maksamaan tekoälystä sen todellista hintaa, koska ne on ulkoistettu.
Esseet koskettavat vain sitä, kuinka MINÄ hyödyn tästä JUURI NYT. Mikään muu näkökulma ei saa esseissä tai ajattelussa tilaa.
Syitä on varmasti muitakin, mutta väitän, että tällainen ajattelu on yksi isoista syistä sille miksi (teknologia)maailma on niin päin persettä.
Tämä ero ajattelussa (ja arvoissa?) on yksi keskeisistä syistä, miksi en tunne enää oikein minkäänlaista yhteenkuuluvuudentunnetta teknologiamaailman kanssa.
Se on ikävää kun kuitenkin työskentelee teknologian parissa ja ajattelee edelleen, että haluaisi tehdä teknologian avulla ihmisten elämästä parempaa.
-
Tämä ero ajattelussa (ja arvoissa?) on yksi keskeisistä syistä, miksi en tunne enää oikein minkäänlaista yhteenkuuluvuudentunnetta teknologiamaailman kanssa.
Se on ikävää kun kuitenkin työskentelee teknologian parissa ja ajattelee edelleen, että haluaisi tehdä teknologian avulla ihmisten elämästä parempaa.
@saaste Same same. Onneksi olen fedin kautta löytäny muita ihmisiä jotka ovat onnistuneet kasvamaan tekniikasta innostumisen parissa mutta myöskin ymmärtää mitä on välittäminen.
Maksimireflektio mitä olen nähnyt on korkeintaan energiankulutusimpakti muttei siitäkään enää kukaan puhu. Aiemmin oli sentään jotain "minä odotan että tulee paikallisesti ajettavat mallit ensin".
-
@saaste Vahvasti sama. On kyllä jännittävää* olla osa tätä alaa juuri em. kulmasta katsoen, kun oma ajatusmaailma on todella paljon enemmän humanistinen ja erityisherkkyyspiirteiden kautta … yleismaailmallisempi. Ei kyllä kauheasti aikaisemminkaan ole ollut sellainen olo, että aivan kuuluisi tähän maailmaan, mutta nykyään todella paljon vähemmän. Hankaloittaa elämää, kun ei oikein tunnu kuuluvan mihinkään.
* Meinasi tulla typona kännittävää. Melkein sitäkin, jos joisin.
-
@saaste
> meidän firmaan tuli vaatimus siitä, että ihmisten piti kirjoittaa essee siitä kuinka käyttää ja hyödyntää tekoälyä. Esseet pitää julkaista niin, että kaikki voivat ne lukeaAnteeksi mitä juuri luin
-
@saaste väitän, että tämä on laajemminkin ajan henki. Monista asioista on vaikea keskustella yleisellä tasolla, kun ihmiset menevät välittömästi Entäs minä?-vaihteelle. Etiikasta on aika mahdotontakin keskustella, jos yksilön kokemus jyrää kaiken.
-
@saaste
> meidän firmaan tuli vaatimus siitä, että ihmisten piti kirjoittaa essee siitä kuinka käyttää ja hyödyntää tekoälyä. Esseet pitää julkaista niin, että kaikki voivat ne lukeaAnteeksi mitä juuri luin
-
-
-
@saaste Same same. Onneksi olen fedin kautta löytäny muita ihmisiä jotka ovat onnistuneet kasvamaan tekniikasta innostumisen parissa mutta myöskin ymmärtää mitä on välittäminen.
Maksimireflektio mitä olen nähnyt on korkeintaan energiankulutusimpakti muttei siitäkään enää kukaan puhu. Aiemmin oli sentään jotain "minä odotan että tulee paikallisesti ajettavat mallit ensin".
@nihkeys @saaste
Mä olen ollut IT-alalla (tai sen liitännäisillä) duunissa jo neljännesvuosisadan, mutta en ole oikeastaan koskaan ollut innostunut tekniikasta/teknologiasta vaan designerina olen ollut tuomassa ihmisnäkökulmaa tekniikkaan. Just nyt tuntuu siltä, että sitä ollaan jyräämässä pahemmin kuin kertaakaan aikaisemmin. Ainahan tällä alalla on ollut sellaista uutta teknologiaa uuden teknologian vuoksi -ajattelua, mutta tässä tämänkertaisessa kuplassa korporaatioiden sijoituspanokset ovat paljon isommat. Ja systeeminen ajattelu loistaa poissaolollaan. -
@nihkeys @saaste
Mä olen ollut IT-alalla (tai sen liitännäisillä) duunissa jo neljännesvuosisadan, mutta en ole oikeastaan koskaan ollut innostunut tekniikasta/teknologiasta vaan designerina olen ollut tuomassa ihmisnäkökulmaa tekniikkaan. Just nyt tuntuu siltä, että sitä ollaan jyräämässä pahemmin kuin kertaakaan aikaisemmin. Ainahan tällä alalla on ollut sellaista uutta teknologiaa uuden teknologian vuoksi -ajattelua, mutta tässä tämänkertaisessa kuplassa korporaatioiden sijoituspanokset ovat paljon isommat. Ja systeeminen ajattelu loistaa poissaolollaan.Jep. "Jännä nähdä" mitä jää jäljelle alasta.
-
Jep. "Jännä nähdä" mitä jää jäljelle alasta.
Mut sit toisaalta. Jos nykyisyys paljastaa alan oikean luonteen ja olen vain pitäny vaaleanpunaisia laseja päässä (normaalien lisäksi), niin ehkä sen sietääkin palaa.
-
Mut sit toisaalta. Jos nykyisyys paljastaa alan oikean luonteen ja olen vain pitäny vaaleanpunaisia laseja päässä (normaalien lisäksi), niin ehkä sen sietääkin palaa.
-
@nihkeys @turmalina @saaste Kun joskus tein juttuja lipaston FabLabissa, niin juttelin aina siellä työntekijöiden kanssa niitä näitä. En muista mistä yksi keskustelu lähti ja sanoin että olisi hyvä, että tulisi vihdoin ja viimein sivistyksen kehitystä eikä vain teknologian. Noh. Tämä tyyppi: kyllä teknologinen riittää.
Insta sisäinen raivo.
-
@saaste Veikkaan että osaltaan kyse voi olla itsesensuurista. Harvempi haluaa esiintyä änkyränä ja lähteä nillittämään jostain kaukaisesta eettisyydestä, kun toinen vaihtoehto on hehkua positiivisia viboja siitä kuinka tulevaisuus on täällä ja keisarilla on niin hienot uudet vaatteet. Toinen näistä lienee edullisempi lähestymistapa palkankorotusten ja ylennysten tavoittelussa.
-
@turmalina @saaste Heh. Samat fiilikset. Edelleen hakusessa kyl toi et mitä muutakaan tekis. Ois varmaan hyvä ehkä osata jotain muuta?
. -
@nihkeys @turmalina @saaste Kun joskus tein juttuja lipaston FabLabissa, niin juttelin aina siellä työntekijöiden kanssa niitä näitä. En muista mistä yksi keskustelu lähti ja sanoin että olisi hyvä, että tulisi vihdoin ja viimein sivistyksen kehitystä eikä vain teknologian. Noh. Tämä tyyppi: kyllä teknologinen riittää.
Insta sisäinen raivo.
En muista mistä ensin luin että etuoikeutetussa asemassa olevat ihmiset pysyvät harvoin näkemään järjestelmällisiä ongelmia mutta en oikein enää pääse eroon tuosta ajatuksesta. Nuorempana olin itsekin niin sokea näille ettei rajaa.
-
@turmalina @saaste Heh. Samat fiilikset. Edelleen hakusessa kyl toi et mitä muutakaan tekis. Ois varmaan hyvä ehkä osata jotain muuta?
.Täällä on jo semiaktiivisesti uudet urat mietinnässä. Tää on vaan joka päivä enemmän paskaa tää homma, kun tosiaan, ketään ei kiinnosta muuta kuin se oma napa.
-
@saaste väitän, että tämä on laajemminkin ajan henki. Monista asioista on vaikea keskustella yleisellä tasolla, kun ihmiset menevät välittömästi Entäs minä?-vaihteelle. Etiikasta on aika mahdotontakin keskustella, jos yksilön kokemus jyrää kaiken.
Tuossa oli muuten mielenkiintoinen haastattelu aamulla radiossa, amnestynkö ihminen se siinä selitti, miten kylmän sodan jälkeinen aika oli ainakin näennäisesti huippukohta ihmisoikeuksille. Ja nyt monet maat täysin tietoisesti, avoimesti ja häpeilemättä polkee näitä oikeuksia alas.
-
En muista mistä ensin luin että etuoikeutetussa asemassa olevat ihmiset pysyvät harvoin näkemään järjestelmällisiä ongelmia mutta en oikein enää pääse eroon tuosta ajatuksesta. Nuorempana olin itsekin niin sokea näille ettei rajaa.
@nihkeys @Niina @saaste
IT-alahan on kokonaisuudessaan hyvin homogeenisen, etuoikeutetussa asemassa olevan ihmisryhmän rakentama. Samat tyypit aikoinaan määrittelivät internetin säännöt (tai siis sen, ettei sääntöjä ole) oman kalifornialaisperäisen vapauskäsityksensä mukaan ja nykytila on seurausta siitä.Tilannehan on ollut muuttumassa parempaan päin ja se on viime aikoina herättänyt melko äärimmäisiä vastareaktioita